Uppsala kommun har öppnat en finskspråkig förskoleavdelning i Brune förskola i Luthagen. Om ni ansöker om byte av plats kan ni vända er till Carola Reiksson tel. 018-7276367, ansöker ni om ny plats kan ni göra det på kommunens hemsida, kryssa för Brune och skriva "finsk avdelning" på övriga upplysningar.

Uppsalan kunta on avannut suomenkielisen osaston Luthageniin Brunen esikouluun. Jos anotte uutta paikkaa, kannattaa ilmoittautuminen tehdä kunnan kotisivun kautta, laittakaa vaihtoehdoksi Brune ja kirjoittakaa loppuun tiedoksi "finsk avdelning". Jos vaihdatte paikkaa kunna sisällä, ottakaa yhteyttä Carola Reikssoniin, puh. 018-7276367.



söndag 25 januari 2009

Om mig, Anna Pilvinen

Jag som står kontaktperson här heter Anna Pilvinen. Är själv uppvuxen med två språk, finska och svenska och har tillbringat ungefär hälften av mina år i vardera land,de senaste tretton åren i Uppsala. Arbetar sedan sju år tillbaka som grundskollärare i svenska och svenska som andraspråk.
Efter att själv fått barn för två år sedan sattes tankarna kring min dotters språksituation i gång. Hur skulle jag ensam lyckas förmedla och ge henne en stark finska då de flesta andra i hennes omgivning talade majoritetsspråket svenska? Det visade sig att det inte fanns någon finskspråkig förskoleverksamhet i Uppsala så jag placerade henne i en finsk förskola i Upplands Väsby. Efter två år så kvarstod frågan, varför fanns inte denna möjlighet i Uppsala? Då beslöt jag att undersöka möjliheterna och intresset för detta.

Minä, joka olen tämän hankkeen kontaktihenkilönä olen nimeltäni Anna Pilvinen. Olen itse kasvanut kahden kielen, suomen ja ruotsin kanssa sekä viettänyt noin puolet vuosistani kummassakin maassa, joista viimeiset kolmetoista Ruotsissa Uppsalassa. Viimeiset seitsemän vuotta olen ollut peruskoulunopettajana ja opettanut ruotsia sekä ruotsia toisena kielenä.
Saatuani itse tyttären kaksi vuotta sitten heräsi kysysmys siitä kuinka pystyisin lähes yksin antamaan tyttärelleni vahvan suomen kielen, ympäristössä jossa lähes kaikki muut puhuivat enemmistökieltä ruotsia? Kävi ilmi ettei Uppsalassa ollut mahdollisuutta saada tytärtäni suomenkieliseen esikouluun, joten laitoin hänet suomalaiseen päiväkotiin Upplands Väsbyyn. Kahden vuoden jälkeen mietin kuitenkin edelleen, miksei tämä ollut mahdollista Uppsalassa? Niinpä päätin ottaa selville kiinostuksen asiaan
/anna.pilvinen@sverigefinskaskolan.se

3 kommentarer:

  1. Jag hoppas att du lyckas med detta Anna!
    Jag skulle vilja att min yngsta pojke började på ett finskt dagis i Uppsala. I vår familj pratar jag finska med barnen och min man svenska. Jag har märkt att man inte hinner prata lika mycket med sitt tredje barn som med sitt första. De äldre syskonen pratar också mer svenska sinsemellan i och med skolstarten. Därför tror jag att det vore bra, för minstingens möjlighet att bli tvåspråkig, att få ytterligare ett ställe att höra finska på. Själv är jag född och uppvuxen i Sverige av finska föräldrar. Eftersom min mamma var hemma med oss barn så lärde jag mig svenska på gården och på lekis när jag var 5 år. När jag började skolan var jag i kapp med svenskan och därefter har svenskan varit mitt starkaste språk. Många i samma sits som jag slutade prata finska med sina föräldrar och blev inte aktivt tvåspråkiga. Det jag vill säga är att majoritetspråket svenskan kommer att komma med en sådan kraft när barnen börjar i skolan, så det man bör bekymra sig om är snarare hur barnen ska lära sig/bibehålla sin finska. Mina barn är ju i en sämre sits än vad jag var, som ändå hade två föräldrar som pratade finska.

    Haluaisin että minun nuorin poika pääsisi suomalaiseen päiväkotiin Uppsalassa. Meidän perheessä minä puhun suomea lapsille ja mieheni puhuu ruotsia. Minä olen huomannut sen että toisen ja kolmannen lapsen kanssa ei ole yhtä paljon aikaa puhua (suomea) kuin ensimmäisen lapsen kanssa. Pelkään että meidän nuorin ei opi suomea hyvin. Ruotsin kieli tulee niin monesta suunnasta ja sisarukset ovat alkanneet puhua enemmän ruotsia keskenäänkin. Varsinkin sen jälkeen kuin minun vanhin alkoi koulun. Olen itse syntynyt Ruotsissa ja molemmat vanhempani ovat suomalaisia. Koska äitini oli kotona opin ruotsin pihalla ja leikkikoulussa 5 vuotiaana. Kuin aloitin koulun ruotsini oli samassa tasossa kuin muilla ja sen jälkeen se on ollut minun vahvin kieli. Monet suomalaiset lapset minun asemassani alkoivat puhua ruotsia vanhempiensa kanssa ja eivät tulleet aktiivisesti kaksikielisiksi. Kuin lapsi alkaa koulun ruotsinkieli tulee semmoisella voimalla että silloin kannatta ajatella miten siinä saa suomen kielen kehittymään ja pysymään elävänä. Minun lapsillani on vielä vaikeampi tulla kaksikieliseksi kuin minulla, koska minulla oli kuitenkin molemmat vanhemmat suomalaisia./Beate

    SvaraRadera
  2. Tack skall du ha Fru Pilvinen

    Jag heter Andii från UK men bor i Japan men vill söker lär mig Finska med Svenska jag undrar om kan man lär ett tredje språk med andra nu jag villl bruka Svenska Finska Svenska ordbok utan Engelska vad tycker du om det?

    SvaraRadera
  3. Förlåt mig här du kan skriva tillbacka vegs.jp på gmail.com

    hälsningar

    Andii Sendai Japan

    SvaraRadera